موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار حقوقی » اخبار ویژه
  • شناسه : 2265
  • 12 مرداد 1398 - 19:15
  • 2483 بازدید
دکتر مصدق در دهمین همایش مرکز وکلای استان همدان

دکتر مصدق در دهمین همایش مرکز وکلای استان همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق عصر امروز در همایش نقش «حقوقدانان در گام دوم انقلاب» با رویکرد احیای عدالت و مبارزه با فساد اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این نوع همایش‌ها منشأ خیر و برکت برای جامعه باشد. وی با بیان اینکه بخش اول صحبت‌های بنده در رابطه با انتظارات رهبری […]

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق عصر امروز در همایش نقش «حقوقدانان در گام دوم انقلاب» با رویکرد احیای عدالت و مبارزه با فساد اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این نوع همایش‌ها منشأ خیر و برکت برای جامعه باشد.

وی با بیان اینکه بخش اول صحبت‌های بنده در رابطه با انتظارات رهبری در گام دوم انقلاب از قوه قضاییه است ادامه داد: بخش دوم صحبت‌ها در این ارتباط است که وابستگان قوه قضائیه از جمله قضات، وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده چه نقشی در این برهه از زمان می‌توانند ایفا کنند؟ در بخش سوم هم وظیفه و سیاست دستگاه قضا در برابر وابستگان قضایی مطرح خواهد شد.

معاون حقوقی قوه قضائیه به ترجمه سوره والعصر اشاره کرد و با بیان اینکه در این سوره خداوند قسم یاد می‌کند و می‌فرماید همه انسان‌ها در حال خسران هستند افزود: کسانی که چهار ویژگی ایمان به خدا، عمل صالح، تواصو بالحق و تواصو بالصبر دارند، از خسران دور هستند.

وی با بیان اینکه برخی صنوف مانند قضات و وکلا در برابر تواصوبالحق بیشتر مخاطب خداوند در سوره والعصر هستند بیان کرد: مخاطب این سوره همه انسان‌ها هستند اما ما به عنوان قاضی، وکیل و کارشناس مخاطب خاص قسمت تواصوبالحق از سوره والعصر هستیم چراکه سر و کار ما با احقاق حق و اجرای عدالت است.

مصدق در ادامه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند افزود: رهبری تاکید کردند کارگزاران نظام الزاما باید طهارت اقتصادی داشته باشند.

اگر چهار سال پیش رفتار مسوولان مقابل آمریکا مثل امروز بود وضعیت ما اینگونه نبود

وی با بیان اینکه مشروعیت مقامات کشوری، لشکری، کارگزاران و همه افراد دارای سمت و مقام با این است که دارای طهارت اقتصادی باشند تصریح کرد: متأسفانه هیچ وقت به بیانات رهبری عمل نکردیم و این تعارف نیست، ۴۰ سال از انقلاب گذشته، با نگاه به فرمایشات امام راحل و رهبری در رابطه با ارزش‌های اسلامی و پایداری انقلاب چند درصد عمل شده است؟

معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه امروز از مسوولان تشکر می‌کنیم که در برابر آمریکا خوب اظهار نظر می‌کنند اما گلایه داریم که چرا دیر شده است افزود: مسوولان که امروز اینگونه مقابل دشمن رفتار می‌کنند، اگر چهار سال پیش چنین رفتار می‌کردند وضعیت ما اینگونه نبود.

وی با اشاره به اینکه رهبری فرمودند اجرای قسط در همه جا و همه وقت بر عهده همه و به ویژه صاحبان قدرت است تصریح کرد: صاحبان قدرت یعنی کارگزاران، کسانی که منزلت اجتماعی و قدرت سیاسی دارند؛ رفتار کارگزاران نظام باید متفاوت با سایر مردم باشد.

مصدق افزود: همه مفسران با استفاده از روایات عنوان کرده‌اند که در مواردی گناه صغیره تبدیل به کبیره می‌شود که صاحبان قدرت مرتکب گناه صغیره شوند.

مدعی هستیم با فساد مقابله می‌کنیم، اما چگونه؟

وی با طرح این سوال که امروز در کشور چه می‌گذرد؟ افزود: مدعی هستیم با فساد مقابله می‌کنیم، اما چگونه؟ مردم در مناطقی مانند فشم و دماوند ویلا‌هایی می‌بینند، این ویلا‌ها متعلق به چه کسانی است؟ چگونه به دنبال مبارزه با فساد هستیم؟

معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به اینکه وقتی در دادستانی کل کشور بودم دیدم دادستان ۲۴ ساعت شبانه‌روز در حال مبارزه با فساد بود افزود: در دوره جدید ریاست قوه قضائیه رهبری به آیت‌الله رئیسی توصیه‌هایی داشتند که مبارزه با فساد جزو موضوعات اصلی است.

وی در ادامه عزت و استقلال قاضی، استفاده از نیروی انسانی سالم، اجرای سند تحول قضایی، مردمی، انقلابی و ضد فساد بودن، جوان‌گرایی، قاطعیت، احساس عزت و شرافت در قاضی، ریشه‌کنی فساد از درون قوه و گسترش عدل و احیای حقوق عامه و گسترش آزادی‌های مشروع را از جمله توصیه‌های رهبری به آیت‌الله رئیسی دانست و افزود: باید دید کارگزاران کشور چه مقدار به این نکات توجه کردند؟

مصدق در ادامه در خصوص اینکه وابستگان قوه قضائیه از قضات گرفته تا وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده چه نقشی در گام دوم انقلاب دارند افزود: واقعیت این است که گروه‌هایی که نام بردم در اجرای عدالت و پیاده کردن آن در جامعه نقش بسیار مهمی دارند و می‌توانند بسیار موثر باشند.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود با برگزاری نشست‌های متفاوت از سوی وکلا، کارشناسان رسمی، صنوف مختلف، دانشگاهیان و … در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب و پیاده کردن عدالت کمک حال یکدیگر باشیم.

معاون حقوقی قوه قضائیه به بند ۱۳ سیاست‌های کلی قضایی اشاره کرد و گفت: در دوره جدید قوه قضاییه بناست این مجموعه تا جایی که امکان دارد، امور غیر قضایی انباشت شده را به صنوف خود واگذار کند.

وی تاکید کرد: قوه قضائیه نمی‌خواهد در امور کارشناسی و وکالت دخالت کند و صرفا نظارت می‌کند بنابراین هر کس باید کار خود را انجام دهد.

مصدق افزود: همه ما باید برای گسترش فرهنگ حقوقی در جامعه و گسترش نظام مشاورت تلاش کنند چراکه این فرهنگ هنوز برای ما جا نیفتاده است.

وی در رابطه به احترام به قانون و استقلال حقوقی با بیان اینکه ما به عنوان وکیل تاکنون در پرونده‌هایی که وکالت کردیم چند بار به موکل گفتیم در این پرونده حق با تو نیست و حق علیه توست بیان کرد: ما در جامعه خود باید نواقص خود را گوشزد کنیم تا رفع شود.

معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به اینکه وکیل همچنان که از حق موکل خود دفاع می‌کند باید در جایی که حق با او نیست بگوید مقصر است و محکوم می‌شود افزود: باید به موکل بگوییم که باید به قانون احترام بگذارد.

 یکی از وظایف وکلا کمک به گسترش آزادی‌های مشروع است

وی ادامه داد: در یک مورد در پرونده مربوط به مفاسد اقتصادی، وقتی متهم به وکیل تسخیری می‌گوید «می‌خواهم وکیل تعیینی باشی و یک میلیارد نقدی می‌دهم و الباقی نامحدود پرداخت می‌شود» با شهامت پاسخ داده «من این مسئولیت را رایگان بر عهده گرفتم و عزت و شرف خود را به پول نمی‌فروشم و به عنوان وکیل تسخیری دفاع می‌کنم اما پول نمی‌گیرم».

مصدق با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف وکلا کمک در گسترش آزادی‌های مشروع است افزود: به نحوی رفتار کردیم که وقتی صحبت آزادی می‌شود انگار متدینین دنبال آزادی نیستند و آزادی یک طرف و دین یک طرف دیگر قرار می‌گیرد اما چنین چیزی خواسته دشمن است چراکه مهمترین خواسته اسلام آزادی مردم است اما در چارچوب انسانیت.

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی با آزادی مخالف نیست و آزادی را ترویج می‌کند اما باید دید چارچوب آزادی چیست؟ بیان کرد: در برخی از پرونده‌ها می بینیم برخی از وکلا از جاسوس دفاع می‌کنند و استدلال می‌کنند باید از حق موکل دفاع شود اما آیا حق فقط این یک نفر است و ۸۰ میلیونی که حق آنها ضایع شده، حق ندارند!

معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به اینکه اولویت در برخورد و مقابله با فساد درون صنفی است تاکید کرد: انتظار داریم چنانچه وکیلی پای خود را کج گذاشت کانون وکلا و مرکز وکلا به موضوع رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه رسیدگی درون صنفی بسیار موثر است افزود: انتظار ما از جامعه وکالت این است فردی که راه می‌رود چنان رفتار کند که مردم از رفتار او متوجه شوند این فرد وکیل است.

مصدق با اشاره به اینکه کارگزاران نظام اعم از قوه قضائیه، مجریه و مقننه باید کاری کنند که مردم آنها را به عنوان علمدار و پرچمدار بپذیرند تصریح کرد: چند درصد از فرزندان مسوولاننظام در خارج کشور تحصیل می‌کنند؟ چرا برای همه بچه‌های مردم این زمینه فراهم نیست و فقط برای برخی مسوولان فراهم است!

در برابر خون شهدا مسوول هستیم

وی با اشاره به اینکه امروز نماینده انقلابی باید طرحی در رابطه با ممانعت از تحصیل فرزندانمسوولان در خارج از کشور دهد افزود: نباید فرزندان مسوولان عالی رتبه نظام در خارج تحصیل کنند، شاید گفته شود که حق فرزندان است که در خارج از کشور تحصیل کنند، در این صورت پدر او نباید از مسوولان عالی رتبه نظام باشد، در این زمان مردم اعتماد پیدا می‌کنند.

معاون حقوقی قوه قضائیه در رابطه با اینکه وظیفه و سیاست دستگاه قضا در برابر وابستگان قضایی چیست؟ افزود: در همین زمینه دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی از سوی رئیس قوه قضائیه تصویب و ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در این دستورالعمل یکسری محدودیت‌ها در نظر گرفته شده اما بخشی از خواسته‌های وکلا هم در آن آمده است افزود: در ماده ۱۳ این دستورالعمل آمده انجام بازرسی بدنی از وکلا هنگام حضور در مراجع قضایی ممنوع است.

مصدق با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با خون هزاران شهید به اینجا رسیده است و در روز قیامت همه در برابر این خون‌های ریخته شده مسوول هستیم افزود: ما هر روز در برابر احیای ارزش‌های اسلامی مسئولیت داریم و هر کس در هر سمتی باید برای احیای ارزش‌های اسلامی قدم بردارد.